Monday, March 16, 2015

SCHOOL HOLIDAYS

It's the 4th day of school holidays.
Not really a holiday for me. Masih mengadap kerja since the first day of the holiday. 
Rasa muak, jelak, penat ...semua ada...coz I have been working 'really hard' for almost 2 months already. Ada satu masa I got back from work at 10.30 at night for many days. Cikgu balik kerja pukul 10.30 malam ???? Tak terjangkau dek akal...malah oleh saya sendiri pun..

Ramai kata keje cikgu senang...keje half day je and cuti banyak. Well, you got to be in the field to know how it's like. 
Heyy...FB pun I tak sempat hokeh !!

Tapi dalam mengeluh, mengomel.....satu demi satu satu kerja selesai. Bukan saja selesai tapi dapat kepuasan....kerana semua berjalan atau berlaku mengikut perancangan. 

Memang penat ! But I look at it as a test from Allah. ...Nak tengok sabar atau tidak. 

“ Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya, ia mendapat pahala kebajikan yang diusahakannya dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang dilakukannya… " 

( Al-Baqarah: 286)

And nowadays I have learned that ungkapan "DariNya kita datang dan kepadaNya kita kembali" itu bukan hanya diterjemahkan atau diaplikasikan khusus bila menerima berita kematian tapi untuk urusan-urusan harian kita yang lain juga.
(Ya Allah...orang lain dah tahu pasal perkara ni lama dah....ctk baru nak belajar and baru nak dapat feel !!)

Ye...bila berdepan kesukaran atau masalah..kepadaNya lah kita kembali..


Allahuakbar !! Sesungguhnya pengharapan kepada Allah itu sungguh indah !

Ishhhh....saya bagi tau semua ni bukan sebab saya baik atau nak menunjuk baik ok.. Uihh...saya ni jauh dari baik...
Kan saya suka cerita-cerita. So, saya cerita lah...

This is actually rasa hati ...rasa syukur teramat sangat kerana dalam banyaknya dosa dan tersangat kurangnya amal, masih diberi peluang oleh Allah untuk merasai semua ini.. Mana lah tau perkongsian ini mungkin membantu atau memotivasi atau mengingatkan yang lain2 juga. 

La Tahzan InnAllaha Ma'ana.

No comments:

Post a Comment