Wednesday, April 8, 2015

DARI-NYA KITA DATANG..

Lama sudah blog tidak di update. Nak buat macam mana...life for the past few weeks (or months) is all work, work and work. 

Namun pagi tadi menerima berita sedih. 

Diuji lagi dengan kematian dalam keluarga. Kali ini saya kehilangan anak saudara...anak kepada adik yang sepatutnya lahir dalam lebih kurang 2 minggu lagi. Allah lebih menyayangi...Ye...si comel telah meninggal dunia sebelum sempat dilahirkan. 

Sempat juga menolog adik dalam urusan jenazah. Sekali lagi saya ke bilik jenazah hospital...setelah melaluinya setahun 2 bulan yang lalu (bila adik lelaki saya meninggal dunia). 

Alhamdulillah diberi peluang oleh Allah untuk melalui semua ini...kerana dalam melaluinya saya terpikir banyak perkara. 
Antaranya

1. esok lusa...bila tiba saat saya, bagaimana agaknya saya 'pergi'. Maka saya mohon padaNya semoga saya 'pergi' dalam iman

2. esok lusa...bila tiba saat saya....siapa pula yang akan menguruskan 'saya'...Di sini saya sedar, sedar yang mendalam, betapa pentingnya kita menjaga hubungan keluarga dan jiran tetangga...kerana mereka ini lah sudahnya yang akan kita harapkan. Di sini juga saya tertanya2 adakah anak2 saya telah saya bekalkan dengan ilmu yang cukup untuk menguruskan saya kelak. Mampukah anak2 saya? Subhanallah, saya memang sedih mengenangkan ini.

3. Yang paling meninggalkan kesan di hati saya adalah....betapa besarnya Dia dan betapa kerdilnya kita.....Kun fa ya kun....kalau Dia kata 'jadi', maka jadilah....dalam apa jua perkara. Siapa kita untuk berkata tidak, jangan, atau nanti dulu...Sungguh...Allahuakbar. Kita ini di bawah kekuasaan Dia sepenuhnya. Ya Allah !! Semoga saya dijauhkan dari sifat sombong padaNya...kerana sememangnya saya takut akan kebesaran dan kekuasaanNya itu. 

Subhanallah. Alhamdulillah. Allahuakbar.
Al-Fatihah buat mu anak.


No comments:

Post a Comment